неділю, вересня 22

Логічні ігри та їхні різновиди
    Надзвичайно важливим аспектом розвитку дитини є формування її логічного мислення. Саме завдяки логіці можна обґрунтувати багато життєвих явищ, пояснити абстрактні поняття, навчити дитину обстоювати свою точку зору. За допомогою логіки будуються складні математичні теореми та прості життєві судження. Вона допомагає правильно оцінювати світ і оточення, розуміти весь складний процес перебігу часу під назвою «життя». Лише розвиваючи й удо- сконалюючи вміння логічно міркувати і діяти, дитина зможе стати розсудливою людиною.
    Серед усіх логічних ігор особливе місце посідають ігри  на розвиток кмітливості. Вони захопливі, цікаві дітям, із них можна дізнатися багато нового. За допомогою цих ігор діти швидко переключаються з одного виду діяльності на інший і таким чином виявляють швидкість свого індивідуального мислення, розвивають логіку. Крім того, діти, які особливо виділилися і перемогли в цих іграх, мають змогу продемонструвати своїм одноліткам, на що вони здатні, неметкі та ледачі дітлахи — розбуркатися, змусити себе думати, проявляти себе шляхом проб і помилок.
    Таким чином, логічні ігри на розвиток кмітливості дуже корисні для загального розвитку дітей. Наводимо приклади таких ігор.
Гра «Не зіб’юсь»
    Гравці стають у коло. Ведучий указує на одного з гравців і каже: «Почали!» За цією командою той, на кого вказав ведучий, починає лічбу, продовжують решта гравців за годинниковою стрілкою. Діти називають числа по порядку, але заздалегідь домовляються (або ведучий ставить умову), що замість деяких чисел говорять «Не зіб’юсь». 
    Такими числами можуть бути числа, у записі яких є цифра 5, або числа, що діляться на 4, тощо. Наприклад, вибрали числа, що відповідають першій умові. Це означає, що лічба ведеться так: один, два, три, чотири, «не зіб’юсь», шість, сім, вісім, дев’ять, десять, одинадцять, дванадцять, тринадцять, чотирнадцять, «не зіб’юсь», шістнадцять, сімнадцять і т. п. до 20 або 30. Гравець, який помилився (а лічбу слід вести швидко), вибуває з гри, і лічбу починають спочатку, з гравця, що стоїть слідом за гравцем, який помилився. Після нової помилки вибуває ще один гравець, потім ще, доки не залишиться один — переможець.
Гра «3, 13, 30»
    Гравці утворюють коло або шикуються в шеренгу (якщо гравців менше від 8–10 осіб). У центрі кола або перед серединою строю стає ведучий. Коли ведучий назве будь- яке з чисел, що є в назві гри, діти мусять виконати певну вправу. Наприклад, названо число 3 — усі плескають у долоні, 13 — присідають, 30 — крокують на місці. (Можна домовитися про будь-які інші дії.) Ведучий називає ці числа не по порядку, а так, як йому заманеться, при цьому ще й хитрує, розтягує перші склади: «три-и-и-надцять!», «три-и-идцять», «три-и-и-и!» — і після вимовляння слова робить відмахування рукою. Спочатку грають у повільному темпі, потім темп пришвидшується.
    Хто помилиться і відреагує на назване число неправильно, той робить крок уперед і продовжує гру вже поза загальним строєм. Припуститься другої помилки —ще один крок уперед і т. п.
Переможцем гри стає той, хто виявиться найуважнішим, найкмітливішим, найшвидшим і не припуститься жодної помилки, залишившись стояти на місці, або припуститься найменшої, порівняно з іншими, кількості помилок.
    Переможеними стають найнеуважніші гравці, які вийшли зі строю найдалі від інших. Багато хто з батьків несправедливо вважає, що дитячу геніальність неможливо розвинути, наївно припускаючи, що геніями лише народжуються. Мабуть, у цьому є доля правди. Та хто знає, скільки навколо нас є дітей, чия талановитість прихована, і щоб надати поштовхїї розвитку, треба лише звернути на дитину увагу і допомогти їй!
    Учені довели, що для розвитку творчих здібностей дитині необхідна відповідна атмосфера і, так би мовити, своєрідне«середовище перебування». Дуже важливо ще в ранньому віці виявити потенційні можливості та здібності дитиниі спрямувати їх у потрібному напрямку.
    Дитячі психологи розробляють спеціальні серії ігор, що сприяють розвитку творчих здібностей підростаючого покоління. До них належать і завдання для розфарбовування та домальовування, і вправи на відгадування загадок та створення зображень із певних частин (зокрема з геометричних фігур). Проаналізувати загальні здібності дитини і, по можливості, виявити в ній творчий потенціал педагогам і батькам допоможуть такі логічні ігри.
Гра «Геометричні картки»
    Дітям пропонуються різнокольорові олівці та аркуші з однаковими зображеннями-заготівками (наприклад хатинка чи колодязь), утвореними з геометричних фігур. Молодші школярі мають доповнити це зображення на свій розсуд іншими, також утвореними з геометричних фігур зображеннями. Проявивши свої творчі здібності, діти можуть створити різнобарвні колажі, картини з певними сюжетами тощо.
Гра «Домалюй фігури»
    Маючи інтуїтивне уявлення про симетрію, діти мають домалювати пропоновані фігури. Усі ігри на розуміння корисні дітям практично будь-якого віку. Вони розвивають мислення, тренують кмітливість, виробляють реакцію. Подібні ігри навчають знаходити різні асоціації в навколишньому світі і таким чином краще розуміти його. Діти, які полюбляють ігри на розуміння, швидше психологічно розвиваються і краще готуються до складностей майбутнього дорослого життя. До ігор на розуміння належать такі ігри.


Гра «Живий календар»
    Цю гру з-поміж інших вирізняє спрямованість на розвиток асоціативного мислення, уміння робити висновки, тренування спостережливості й уважності.
    Участь у грі беруть дві команди з рівною кількістю гравців. Ведучий називає місяць і надає кожному учаснику команди відомості про якусь подію (усно або в письмовій формі, прості чи ускладнені залежно від віку й інтелектуальних можливостей учнів). Виходячи із цих відомостей, кожна команда укладає свій календар, пояснюючи зв’язки між подіями.
    Для живого календаря можна використовувати різну тематику. Наприклад: «Святкова дата», «День народження відомої особистості», «Професійне свято», «Відомі винаходи та відкриття» тощо.
Гра «Здогадайся якнайшвидше»
    Ця гра розвиває кмітливість і винахідливість, тренує асоціативне мислення та спостережливість. Брати участь у грі можуть двоє дітей і більше. Один з учасників загадує слово, а інший намагається відгадати його. Для цього він ставить різні запитання, такі, щоб відповіддю на них були лише «так» або «ні». Для прикладу, один з учнів 4 класу загадує слово — назву геометричного тіла — «піраміда» (про те, що це назва геометричного тіла обов’язково повідомляють), інший ставить йому такі запитання й отримує відповіді.
Це кругле тіло?
Ні.
Це призма?
Ні.
Чи всі його грані мають однакову форму?
Ні.
Чи є серед його граней трикутники?
Так.
Це тіло — піраміда?
Так.

    Логічні ігри на розвиток художньо-образного мислення спрямовані на розвиток творчих здібностей дітей, їхньої уяви та пам’яті і здатності фантазувати. У деяких з них передбачається варіативність завдань, і перехід до творчої роботи над самими іграми буде тим успішнішим і приємнішим, чим вищий рівень творчих здібностей дитини чи колективу дітей. Наводимо зразки таких ігор.
Гра «Тіні»
    Діти отримують завдання розпізнати предмет за його тінню або виявити однакові предмети за їхніми тінями. Така гра дуже цікава дітям і сприяє розвитку їхнього творчого потенціалу. Образність і безпосередність, споконвічно притаманні дітям, завдяки можливості пофантазувати стають потужним поштовхом для зародження художнього таланту.
Знайдіть дві однакові тіні.




Знайдіть правильну тінь кожного зображення. 



Які тіні належать сурмачеві?
 

Гра «Розсипані сірники»
    Грати в цю гру можна і в приміщенні, і на вулиці, де вона буде навіть більш цікавою, оскільки сірники можна розсипати на більшій відстані, а отже, збільшиться можливість комбінацій, які утворюють розсипані сірники. Найкращий варіант — розкидати їх на піщаній поверхні, оскільки суть гри полягає в тому, щоб провести лінії між розкиданими сірниками і тим самим перетворити їх на деякий малюнок, що зображує звіра, птаха чи будь-який знайомий дитині об’єкт. Лінії, зрозуміло, можуть бути тільки уявними, та варто лише дітям включитися в гру, і вони одразу побачать перед собою певне зображення. Іграм на інтуїцію слід приділяти не менше уваги, ніж решті логічних ігор.     Як відомо, найбільш розвиненим видом сприйняття у дитини є інтуїція. Саме в інтуїтивний спосіб вона пізнає світ. Таким чином, щоб досягти найбільш повного й досконалого розвитку дитини, слід
робити акцент не лише на основні способи пізнання, але й не забувати про інтуїцію. Поряд із різноманітними розвивальними іграми, спрямованими на розвиток спритності, уваги, швидкого мислення, інтелекту, існують спеціальні ігри на розвиток дитячої інтуїції. Наводимо деякі з них.
Гра «Дорисовки»
    Це — логічна гра на розвиток інтуїції. Вона цікава, захоплива і допомагає дитині в удосконаленні пам’яті, розвитку уяви та фантазії.
    Для проведення гри необхідні альбомний аркуш або зошит, олівець і ручка. Педагог або батьки повинні зобразити, але неповністю, кілька нескладних геометричних фігур, наприклад незакінчений трикутник, прямокутник, квадрат, паралелограм, куб тощо. Дітям належить дорисовувати (саме дорисувати, а не домалювати, адже йдеться про геометричні фігури) частини і сторони фігур, яких не вистачає.
    Наймолодшим школярикам замість геометричних фігур можна запропонувати дорисувати незакінчений силует або контури будь-якого добре знайомого дітям предмета.
Гра «Цікава арифметика»
    На аркуші паперу треба зобразити декілька чисел у певній послідовності, наприклад: 2, 4, 6, 8… або 32, 26, 20, 14… Гравці мають продовжити числові ряди, спираючись
на свої уявлення про дії додавання, віднімання, залучаючи і тим самим розвиваючи своє шосте почуття. Спершу вони помічають і відчувають загальну закономірність розміщення чисел, а потім дописують належні числа.
 «Математичні ребуси»















Немає коментарів:

Дописати коментар