На допомогу вихователю ГПД


Форми роботи вихователя групи продовженого дня

Вихователі групи продовженого дня — педагоги, які постійно спілкуються з учнями, закріпленими за ними, різнобічно впливають на них.    У своїй діяльності вихователь ГПД тісно пов'язаний з іншими шкільними працівниками. Із заступником директора школи з виховної роботи він планує свою діяльність, бере участь у підготовці й проведенні шкільних свят, урочистих подій, інших заходів. З учителем праці  з'ясовує питання профорієнтаційної виховної роботи; з бібліотекарем — стан читання учнями художньої літератури; з учителем фізичного виховання — участь у підготовці і проведенні спартакіад, проведенні годин здоров’я та ін.  Його діяльність урізноманітнює, пожвавлює виховну роботу в класі, спрямовує її на диференціацію та індивідуалізацію виховання, на ширший і глибший вияв здібностей та уподобань школярів. Діяльність справжнього вихователя групи продовженого дня сповнена педагогічною творчістю і не обмежується певними рамками. Форми роботи можуть бути різними — індивідуальною, груповою і фронтальною. Вибір конкретної форми зумовлюється різними чинниками: завданням виховання, рівнем розвитку первинного колективу, індивідуальними особливостями школярів, об'єктивними обставинами, конкретними педагогічними ситуаціями та ін.
   За критерієм використання джерел і засобів виховного впливу на особистість школярів форми роботи поділяють на: словесні (збори, доповіді, бесіди, диспути, конференції, зустрічі та ін.); практичні (походи, екскурсії, спартакіади, олімпіади, конкурси тощо); наочні (діяльність шкільних музеїв, виставок, тематичні стенди та ін.). Усі вони взаємопов'язані, доповнюють і збагачують одна одну. Є види роботи, в яких одночасно використовують словесні, практичні, наочні форми. Наприклад, колективні творчі справи (КТС)

Існує ще один вид розподілу форм роботи вихователя ГПД. Це:
групові – диспути, дискусії, засідання за круглим столом, поетичні свічки, соціальні ринги, історичні розповіді, написання творчих робіт, огляди – перегуки, прес-конференції, виставки, діалоги, години спілкування, вечори та інтелектуальні ігри.
індивідуальні – доручення, бесіда, написання творчих робіт, виступи, дослідницький пошук.
з батьками – збори, психолого-педагогічні практикуми, лекції, бесіди, конференції, листування,відвідування вдома, брифінги, огляд літератури, засідання батьківських клубів, вечори великої сім’ї, родинні свята, дні відкритих дверей, вечори запитань та відповідей, позакласний всеобуч,  аукціони родинної педагогіки, альбоми-естафети, виставки сімейних реліквій, творчі портрети сім’ї.
спільно з шкільним бібліотекарем – керівництво читанням, аналіз читацьких формулярів, бібліотечно-бібліографічні заняття, захист читацьких формулярів, прем’єри книги, вечори поезії та інші форми пропаганди книги.
спільно з вчителями, керівниками гуртків та секцій – обмін інформацією, вироблення єдиних вимог, складання програм спільних дій.
спільно зі шкільним психологом  – педконсиліум, анкетування, спостереження, тестування, вивчення продуктів діяльності, складання програм розвитку особистості учня і учнівського колективу.                Вихователь групи продовженого дня спрямовуючи усі виховні впливи на учнів класу, враховує різні фактори (соціальні, педагогічні, психологічні). Він постійно дбає про зміцнення навчання і виховання, про розвиток пізнавальних інтересів учнів і створення можливостей для застосування засвоєних ними знань на практиці, про залучення школярів до активної участі у суспільно-корисній діяльності, формування у них ідейно-моральних переконань.
Отже, успішна робота вихователя ГПД передбачає вміле поєднання масових, групових та індивідуальних форм, що відповідає завданням і змісту виховання і забезпечує єдність впливу на інтелектуальну, емоційну і дієво-практичну сферу життєдіяльності школярів.


Тематика бесід:

·       Формування пізнавальної діяльності
·       Моральне і духовне виховання
·       Правове виховання
·       Художньо-естетичне виховання
·       Трудове виховання і суспільно корисна справа
·       Фізкультурно-оздоровча робота(Бесіди з БЖД)
·       Екологічне виховання
· Родинно-ґендерне виховання (індивідуальна робота з дітьми)
·       Робота з батьками


Робота з батьками

Спільна, узгоджена робота сім'ї, школи - запорука успішного виховного впливу на дитину.
Форми роботи з батьками:
1. Регулярні педагогічні бесіди по програмі, складені на основі певного контингенту учнів, і батьків.
2.Групові консультації з окремих питань виховання і навчання.
3.Індивідуальні консультації батькам.
4.Залучення батьків до педагогічної самоосвіти, надання допомоги в цій справі.
5.Батьківські конференції по обміну досвідом сімейного виховання.

6.Педагогічні диспути, вечори запитань та відповідей з проблем виховання.


Робота з батьками вихователя групи продовженого дня.
Одним із головних моментів успішної виховної діяльності з учнями групи продовженого дня  вважаю співпрацю  вихователя з батьками. У ході виховного процесу педагог і батьки традиційно перебувають у різних ситуаціях, хоча відомо: для того, щоб допомогти учневі, необхідно забезпечити єдність дій школи і сім’ї. Адже сім’я, як єдиний організм із притаманним йому мікрокліматом, має винятково важливий вплив на дитину. Але тут є певний парадокс: батьки, які є не менш ніж учитель, зацікавлені в результативності навчання і виховання, можуть, за бажанням, проявляти чи не проявляти ініціативу щодо контакту з педагогом. А от для вчителя постійна співпраця з батьками є професійним обов’язком. Тому важливе і відповідальне завдання вихователя - зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу. Вирішення даного завдання можливе за умови, якщо у плані роботи вихователя гпд  будуть відображені наступні напрями діяльності з батьками:
- вивчення сімей учнів, яке проводиться спільно з класними керівниками і що  дозволить вихователю краще пізнати дітей та їх батьків, зрозуміти стиль життя сімей, ознайомитись з домашніми умовами розвитку особистості дитини. Для цього можна використати такі форми роботи, як відвідування сімей учнів, анкетування, написання творів про сім’ю, конкурс творчих робіт «Моя сім’я», тестування, педагогічні майстерні, ділові ігри з батьками, формування банка даних про сім’ю та сімейно-родинне виховання тощо. Досить ефективною для вихователя-початківця є «Анкета для батьків першокласника», яка допоможе познайомитися і з батьками , і з вихованцями. (Додаток 1);
- педагогічна просвіта батьків, яка планується у відповідності з віковими особливостями дітей, цілями та завданнями навчально-виховного процесу, конкретними проблемами, що виникають у ході спільної діяльності вихователя і батьків. Вихователь включає у план своєї роботи лекції з педагогіки, психології, правознавства, етики, фізіології та гігієни; тематичні консультації; педагогічні практикуми з розгляду різних ситуацій виховання дітей в сім’ї і школі; огляд популярної педагогічної літератури для батьків; виготовлення інформаційних буклетів, пам’яток (Додаток 2; 4),  проводить або бере участь у проведенні загальношкільних чи класних батьківських зборів (Додаток 3); обмін досвідом виховання дітей у сім’ї, день відкритих дверей тощо;
- забезпечення участі батьків у життєдіяльності дитячого колективу, яке здійснюється вихователем за допомогою залучення їх до спільного планування виховної роботи в класі, колективні творчі справи; свята, вечори, концерти, КВК; відвідування кінотеатрів, виставок, бібліотек; прогулянки, походи, поїздки та подорожі; виставки творчих робіт; дні здоров’я; допомога у ремонтних роботах та естетичному оформленні класної кімнати, участь у обладнанні кабінету, організації міні-гуртків і клубів;
- індивідуальна робота з батьками, яка дозволяє встановити безпосередній контакт з кожним членом сім’ї учня, досягти взаєморозуміння щодо пошуку шляхів впливу на розвиток особистості дитини. Це індивідуальні бесіди з батьками, спільне визначення перспектив та засобів розвитку учня, педагогічні консультації;
- інформування батьків про хід і результати виховання і розвитку учнів, яке здійснюється вихователем за допомогою індивідуальних консультацій, «листування» через щоденники  учнів, ведення щоденників спостережень за процесом розвитку учня або зошитів їх досягнень; написання зауважень чи подяк батькам.

Сім’я  — особлива атмосфера, де ди­тина ділиться своїми радістю і го­рем, роздумами та сумнівами. Тому батькам слід замислитися над тим, чи справною є їхня «машина сімей­ного виховання». Недаремно народ говорить: «Посієш звичку — пожнеш характер». Виховати дитину – велике мистецтво, так як сам процес виховання – це безперервна робота серця, розуму і волі батьків та вчителів. І батькам, і вчителям щоденно доводиться шукати шляхи підходу до дітей, думати над вирішенням багатьох конкретних ситуацій,  у повсякденному спілкуванні з батьками та вчителями  дитина вчиться пізнавати світ, брати приклад із них, набуває життєвого досвіду, розвиває перші почуття громадянськості. Виховання дітей — складний життєвий процес, але  це одне з найпрекрасніших занять людини і його, безперечно, повинні супроводжувати хо­роший настрій, спокій, уміння спілкуватися.

Немає коментарів:

Дописати коментар